Ruta – Prevoj Sedlo-Uvita Greda-Zeleni Vir-Bobotov Kuk-Zelena Lokva-Crno Jezero

Planinarenje

Prijevoj_Sedlo-Zeleni_Vir-Bobotov_Kuk-Ledena_Peć-Zelena_Lokva-Crno_Jezero.2DPočetna tačka ovog planinarskog izleta je na prevoju Sedlo ( 1911 m ) . Tu je proširenje na kojem se može parkirati nekoliko automobila . Iz Žabljaka treba voziti prema Šavniku a na izlasku iz njega treba skreneti prema Trsi i Pivskom jezeru. Nakon skretanja sledi 14 kilometara uskog asfaltnog puta do prevoja Sedlo. Put vodi iznad Pošćanskog jezera oko Durmitora tako da se jasno vidi Savin Kuk ( 2313 mnv ), Stozina ( 1905 mnv ) i Pošćanska planina sa desne strane. Ispod Stozine je Pošćenski Do sa nekoliko jezera ( Suva Lokva, Modro Jezero, Srablje Jezero i Talasasto Jezero ). Neposredno pre izlaska na Sedlo, pod Uvitom Gredom pored samog puta, nalazi se označeni izvor pijaće vode. Nasuprot Stozine je Sedlena greda ( 2227 m ) sa vrhom Zupci ( 2148 m ), a nešto niže je Ranisava ( 2084 m ). Sedlo je prevoj na 1907 metara nadmorske visine a nalazi se između Sedlene grede i Uviti grede ( 2199 mnv ). Za vreme vožnje zadnjih 14 km uskog asfaltnog puta treba dobro paziti na promet iz suprotnog smera. Uspon najpre vodi po tratini, zatim po siparu da bi na kraju u oštrijem usponu izišli na prevoj između Sedlelene grede i Vjetrenih brda ( 2231 m ). U tom delu uspona dolazi se do kuloara po kojem se može popeti na prevoj. U tom delu uspona savladava se visinska razlika od 100 m Ako niste vešt penjač nemojte ići kroz kuloar, nego pređite ga i nastavite uspon levom stranom, uhodanom i neopasnom, delimično travnatm stazom. U nastavku staza vodi vijugavo gore – dole, kroz dolinu koja se zove Surutka, prolaskom kroz nju izlazi se na prevoj sa kojeg se pruža jako lep vidik na Bobotov Kuk. Ispod prevoja je velika provalija a na njenom dnu je jezerce Zeleni Vir. Ovo jezerce se nalazi na najvišoj nadmorskoj visini na Durmitoru. Tu treba predahnuti pre završnog vrlo oštrog uspona na prevoj podno vršne stene Bobot Kuka ( 2523 m ). Od Zelenog vira staza se počinje oštro uspenjati, u krivinama, kroz zelenu padinu stešnjena između Djevojke i Lučinog vrha. Izlazi na prevoj sa desne strane Bobotovog kuka, a onda kreće levo ka malom prevoju na levoj strani koji spaja Bobotov Kuk i Djevojke. Tu je Škrčki pogled ( 2420 m ), najbolje mesto odakle se vide Škrčka jezera i kanjon reke Sušice. Staza zalazi iza Bobotovog kuka i njegovom desnom stranom izbija na sam vrh. Ovaj deo uspona je dosta oštar ali nema nikakvih teških elemenata ako se izvodi u vreme kada nema snega. Ukoliko ima snega, za savladavanje ove strmine potrebna je alpinistička oprema ( dereze , cepin , uže , šlem ). Sam uspon na vršnu stenu počinje sa prevoja na istočnoj strani, vodi ispod stene na njenu zapadnu stranu gde je sledeći prevoj. Za ovaj deo u zimskim uslovima takođe treba alpinistička oprema. Sama stena Bobotovog Kuka nije osigurana ( na nekim mestima pripremljena je da se može provući uže ), ali to uglavnom nije ni potrebno jer je površina stene veoma neravna i stoga pogodna za hvatanje i oslanjanje , a uglavnom se ne odlama. S vrha se pruža pogled u svim pravcima a najljepši vidik je na Škrtčka jezera, Prutaš i na zanimljive Šarene pasove. S vrha se treba vratiti na istočni prevoj , skrenuti levo i po stazi cik – cak spustiti se u Talasasti Do ispod severne stene Bobotovog Kuka. Nakon toga sledi uspon na Rbatinu ( 2401 m ) a nakon nje po istočnoj kosini stiže se do Ledene pećine . Od ledene pećine treba se vratiti nazad do ukrštanja na kojem treba skrenuti levo i po južnoj padini Velikog Međeda spustiti se do Zelene Lokve. Na severoistočnom usjeku iznad nje su pastirski stanovi . Staza vodi pored njih vijugajući kroz dolinu , ulazi u visoku bukovu šumu i spušta se kroz nju do parkirališta pored Velikog Crnog Jezera . To je završna tačka ovog izleta .-